Un blog de zi cu zi, fara corset sau operatii estetice. Atentie, respira natural!

miercuri, 15 aprilie 2009

Good money are made with bad money



Pierduta intr`un postmodernism sfasiat de semnificatii si depravat, actiunea romanului BANII dezvolta leitmotivuri cat de poate de actuale: banii, pornografia, rasturnarea valorilor, depravarea morala si mahmureala continua de dupa betiile cotidiene. Strans la inghesuiala de modernitate, John Self(un alter ego depravat si modern al autorului MARTIN AMIS) isi face loc prin gunoiul social cotidian, adaptandu-se din mers mecanismelor de functionare ale unei societati consumeriste. Este regizor de filme porno, activbeaza intr-o industrie care se ghideaza dupa reguli crude, dar generatoare de profituri imense. Jphn este impanzit de patima banilor, a caror grija nu o duce, dar de al caror snobism incearca sa se descotoroseasca rapid, ca de hainele ponosite pe care le are pe el. In BANII, totul este in antiteza si e plin de metafore, fie ca sunt sociale, fie ca sunt consumeriste, fie ca sunt legate de constructia personajelor in sine: Bogatia materiala a lui John(nume comun, ce il pierde in masa anonimatului uman)constrasteaza cu cea spirituala, gustul plin de placeri al banului contrasteaza cu hainele sleite si ponosite, universul luxos in care se invarte contrasteaza cu personalitatea lui si cu mediul depravat in care si-a dus existenta(si de a carui amprenta nu a reusit sa scape, de fapt). De fapt, cele doua alter egouri ale personalitatii autorului se confrunta in dialog, in actiunea romanului, conturand cmplexitatea unui anonim subjugat de placeri. Pasiunea, placerile, betiile si mahmureala devin elemente cheie aleromanului, elemente ce isi pun amprenta asupra vietii si asa haotice a lui John Self. Simbolistica numelui devine evidenta: JOhn lasa personajul sa se piarda intr-o masa anonima, un fel de John Doe al unei modernitati pe care nu o stapeste absolut deloc...iar Self vine sa completeze riguros arta poetica si narativa, descriind o latura a unei personalitati deja formate. Continua sondare interioara a lui John Self aminteste de o nevoie de confirmare a personalitatii, totusi, venita din necesitatea unei alinieri fata de standardele mediului din care face parte. Placerea urmaririi firului narativ e alimentata de viciile descrise in amanunt, de banalitatile cotidianului, in care se regaseste orice muritor avid de glorie si bani. ultimele doua devin constante, accentuand , de altfel un pattern al consumerismului, dus la extreme: Cine nu isi doreste faima si bani intr-o societate pangarita moral, in care circuitul banului devine esential? Selina, personajul feminin principal este la fel de contrastant ca si John Self. Este un amestec bizar de candoare, budoar, curvasarism, eleganta patentata a femeii intretinute. E un sablon imbunatatit, prototipul femeii-lipitoare, care se agata de gatul masculilor, pentru a atinge dezideratul, perfectiunea. In cateva cuvinte, BANII merita citita, fie si pentru mostrele porcoase, triviale, pornografice, pe alocuri, in care MARTIN AMIS alege sa isi coloreze universul depravat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentezi?Tare, sa te auda toata lumea:

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.